Veelgestelde vragen

Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Veel gestelde vragen als 'ik wil huren'


  • Ik heb een leuke woning gezien! Wat nu?

    Lees de beschrijving van de woning goed door. Voldoet de woning aan al jouw eisen? Let goed op de beschikbaarheid, soms is een woning slechts voor een beperkte periode beschikbaar. Dit vermelden wij altijd duidelijk in de beschrijving.

    Kijk goed naar de beschikbare leefruimte, parkeergelegenheid, de buurt. Wat zijn de bijkomende kosten? Welke kosten zijn inbegrepen in de huur?

    Nog steeds helemaal enthousiast? Vraag dan via je persoonlijke online omgeving een bezichtiging aan. Dit kan alleen als je een A&N membership hebt. Dit lidmaatschap kost 40 euro per jaar. Hiermee kan je een jaar lang onbeperkt bezichtigen.

  • Wat zijn de redenen om mezelf in te schrijven bij A&N Verhuur?

    Het aanbod van woningen verandert continue. Er komt dagelijks nieuw, aantrekkelijke woningen binnen. Met onze gratis emailservice ontvang je nieuw aanbod direct in je mailbox.

    Met een A&N membership (40 euro per jaar) kan je direct bezichtigingsverzoeken plaatsen en onbeperkt bezichtigen. 

  • Hoe lang kan ik gebruik maken van mijn membership?

    Voor het bedrag van 40 euro kan je een jaar lang reageren op woningen en onbeperkt woningen bezichtigen.

  • Ik wil met huisgenoten huren. Hoe werkt dat? 

    Als je met meerdere mensen wilt huren, hoef je je maar één keer aan te melden voor een A&N membership. Heb je een leuke woning gevonden, dan kan je via je account alle namen en de benodigde documenten van alle huurders toevoegen.

  • Werkt A&N met wachtlijsten?

    Nee, we werken niet met wachtlijsten. Als je ingeschreven bent als A&N member, kan je direct op woningen reageren en woningen bezichtigen.

    We kijken altijd kritisch naar jouw huurdersprofiel, we checken altijd of je als huurder de financiële middelen hebt om de specifieke woning te kunnen huren.

    Het kan voorkomen dat een bezichtiging al volgeboekt is op het moment dat je interesse toont.

  • Wat is het verschil tussen een inclusieve en een exclusieve huurprijs?

    Om verwarring over de opbouw van de huurprijs te voorkomen, is het belangrijk goed te lezen waaruit de vermelde huurprijs is opgebouwd. A&N Vastgoed verhuurt een aantal typen woningen:

    • Kale woningen: hier moeten zowel de vloeren als de muren nog aangekleed worden.
    • Woningen inclusief stoffering en service kosten: hier zijn zowel de vloeren als de muren al aangekleed en is een gedeelte van de servicekosten in de huurprijs verwerkt.
    • Woningen inclusief stoffering, servicekosten, gas, water en licht: deze woningen hanteren een all-in huurprijs.
  • Op welk bedrag kan ik rekenen voor het gas, water en licht?

    Uiteraard is het energieverbruik afhankelijk van verschillende factoren, zoals:

    • het aantal gebruiker(s)
    • de energieleverancier
    • tarieven
    • de grootte van de woning
    • energielabel
    • aanwezige apparatuur en de wijze waarop de woning geïsoleerd is.

    De energieleverancier baseert de hoogte van de energienota op een te verwachten verbruik. Dit te verwachten gebruik wordt mede bepaald aan de hand van het historische verbruik van de woning.

    A&N Vastgoed kan geen enkele garantie geven over de te verwachten kosten die gekoppeld zijn aan het energieverbruik. Wij hanteren een indicatie van een normbedrag:

    Voor een eenpersoonshuishouden is dat 175 euro per maand en voor de tweede persoon ongeveer 50 euro hierbij opgeteld.

  • Wat zijn gemeentebelastingen en voor wiens rekening komen deze?

    Elk jaar krijg je als inwoner van de gemeente Den Haag te maken met verschillende gemeentelijke belastingen met uiteenlopende tarieven en diverse benamingen. De belangrijkste gemeentelijke belastingen voor rekening van de huurders zijn de afvalstoffen- en rioolheffing.

    Tarieven afvalstoffenheffing 2022 per jaar

    - 1 persoon € 313,32

    - 2 personen € 352,20

    - 3 personen of meer € 385,32

  • Wat is het verschil tussen de sociale huursector en de vrije sector?

    Van het grootste deel van alle huurwoningen in Nederlands valt circa 75% onder de sociale huursector. De woningen in deze sector zijn gebouwd voor mensen die vanwege hun inkomen of andere omstandigheden moeilijk in hun eigen huisvesting kunnen voorzien.

    Deze woningen zijn doorgaans eigendom van woningbouwcorporaties. Voor het huren van woningen binnen deze sector kan je kijken op https://www.woonnet-haaglanden.nl/

    A&N Vastgoed is uitsluitend actief in de vrije huursector. Deze markt is ontstaan doordat de vraag naar huurwoningen groter is dan wat de sociale huursector kan opvangen. Daarnaast is er een grote vraag naar duurdere huurwoningen. Vanuit deze vraag zijn commerciële verhuurders beleggingsmogelijkheden gaan zoeken in huurwoningen.


    Op deze manier ontstaat er meer woningaanbod om de marktvraag op te vangen en is het dus voor een grotere populatie mogelijk om een woning in Den Haag te huren. Binnen de sociale huursector zijn andere regels van toepassing dan binnen de vrije huursector.

  • Hoe selecteert A&N potentiële huurders wanneer meerdere personen interesse hebben in dezelfde woning?

    Wanneer meerdere personen geïnteresseerd zijn in een woning, maken wij een selectie op basis van:

    • presentatie, indruk en introductie
    • kredietwaardigheid van de geïnteresseerde
    • specifieke wensen eisen van de woningeigenaar
    • de inschrijfduur van de geïnteresseerde
    • onze jarenlange ervaring.
  • Aan welke voorwaarden moet een huurder voldoen, om een woning te kunnen huren via A&N Verhuur?

    Woningeigenaren vinden het belangrijk dat een huurder kredietwaardig is om een woning te kunnen huren. Daarom heeft A&N Verhuur een aantal regels opgesteld voor een huurder, wil deze in aanmerking komen voor een bepaalde huurwoning.

    • De huurder moet werkend zijn en een kopie arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kunnen overhandigen
    • Het bruto maandsalaris van een huurder is minimaal 3,5 keer de exclusieve maandhuur van de woning

    Voldoe je niet aan één van deze vereisten?
    Soms is het mogelijk de woning te kunnen huren middels een garantstelling. De uiteindelijke kandidaat keuze wordt altijd bepaald door de verhuurder/woningeigenaar.

  • Hoe moet ik mijn huur opzeggen?

    Download hier het opzegformulier. Vul deze in en mail deze naar A&N Vastgoed en/of de woningeigenaar, afhankelijk van je huurovereenkomst. Wees er zeker van dat je opzegging goed is ontvangen, zorg dat je hier een bevestiging van krijgt. Houd je aan de geboden opzegtermijn, lees je huurovereenkomst altijd goed door.

  • Wie betaalt de kosten van verhuurbemiddeling?

    De woningeigenaar schakelt A&N Verhuur voor de verhuurbemiddeling van zijn woning. De verhuurder betaalt deze kosten aan A&N Verhuur. Aan de huurder worden nooit verhuurbemiddelingskosten in rekening gebracht.

    De eerste huur en borg maak je in alle gevallen over naar A&N Vastgoed. Wij verrekenen de bemiddelingskosten met de woningeigenaar.

  • Aan wie moet ik de huur overmaken?

    Wanneer de woningeigenaar ervoor kiest om zelf het administratief en technisch beheer/onderhoud van zijn woning te doen, heb je als huurder direct contact met de woningeigenaar gedurende de huurovereenkomst.

    De eerste huur en borg maak je in alle gevallen over naar A&N Vastgoed. Wij verrekenen de bemiddelingskosten met de woningeigenaar en maken de borg over. Na de eerste maand maak je de huur voortaan direct over naar de woningeigenaar.

    Wanneer de verhuurder ervoor kiest om het beheer van zijn woning aan A&N Vastgoed over te dragen, maak je huur elke maand naar A&N over. Je hebt geen direct contact met de woningeigenaar.

    Lees je huurovereenkomst goed door en zorg dat je je huur tijdig overmaakt naar het juiste bankrekeningnummer.

  • Wat zijn beheerwoningen?

    In veel gevallen kiest de verhuurder ervoor om het beheer van zijn woning uit te besteden aan A&N Beheer.

    Er zijn verschillende vormen van beheer.


    Administratief Beheer
    In dit geval verzorgt A&N:

    • de verhuurbemiddeling
    • het innen en verwerken van de huren

    Technisch Beheer
    In dit geval verzorgt A&N:

    • de verhuurbemiddeling
    • het innen en verwerken van de huren
    • klein onderhoud
    • servicedesk en 24/7 calamiteitenservice

    In dit laatste geval heb je als huurder geen direct contact met de woningeigenaar. Alle huren en borg maak je over naar A&N Vastgoed.

    Lees je huurovereenkomst goed door en zorg dat je de huur tijdig naar de juiste partij overmaakt.

  • Welke kosten betaal ik als huurder?

    Als huurder kan je gebruik maken van A&N's persoonlijke online omgeving. Hier kan je jouw documenten uploaden. Voor het gebruik van deze persoonlijke online omgeving brengt A&N Verhuur 60 euro per verhuurbemiddeling bij de huurder in rekening. 

  • Wat is aanhuur-(expat)service?

    Als woningzoekende is het mogelijk A&N Verhuur in te schakelen voor het plaatsen van een zoekopdracht voor een huurwoning. Dit gebeurt vaak als iemand van buiten Den Haag of uit het buitenland komt.

    Tijdens een intake bepaalt A&N of we de opdracht aannemen. De zoekcriteria van de woningzoekende bepaalt de realistische kans van slagen. Voor een aanhuuropdracht worden bemiddelingskosten aan de huurder doorberekend.

  • Wat zijn de regels omtrent borg?

    Afhankelijk van de situatie en de wensen van woningeigenaar wordt er minimaal 1 maand borg gevraagd bij aanvang van de huurovereenkomst.

    Na de uitcheck wordt deze borg binnen een maand teruggestort naar de huurder minus eventuele kosten voor schade die tijdens de huurovereenkomst zijn ontstaan.

  • Kan ik bij A&N Vastgoed een woning aankopen of verkopen?

    Jazeker. A&N Verkoop is gespecialiseerd in de verkoop en aankoop van woningen in Den Haag en omgeving. Onze verkoop -en aankoopmakelaars helpen je graag. Twijfel niet en neem direct contact op voor een kennismakingsgesprek.